Aktualności Aktualności

Pierwszy dzień jesieni na Dziewiczej Górze

Zachęcamy do zapoznania się z relacją z autokarowej wycieczki Stowarzyszenia TARSON do Puszczy Zielonki (22.09.2018).

W dniu dzisiejszym przebywaliśmy w gościnnych progach Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej Dziewicza Góra oprowadzani przez leśnika, specjalistę Służby Leśnej - panią Karolinę Kapałkę - Borytańską. Idąc ścieżką edukacyjną przez Puszczę poruszyliśmy szereg tematów: słuchaliśmy o pracy leśnika, rozpoznawaliśmy gatunki drzew, dowiedzieliśmy się jak jest zbudowane drzewo, jak transportowana jest woda w drzewie od korzeni aż po liście, dlaczego liście spadają, jakie są grzyby jadalne a jakie trujące, co to jest huba, jak wygląda gniazdo szerszeni oraz sporo o ptasich mieszkaniach. Była też legenda o Górze Anny nazywanej inaczej Dziewiczą Górą oraz opowieść o naturalnym czerwonym barwniku - czyli skąd się wzięła nazwa Czerwonak.

Wśród nas nie zabrakło osób odważnych, więc weszliśmy także na szczyt wysokiej na 40 m wieży obserwacyjnej, po dokładnie 171 stopniach. Mieliśmy dzieki temu możliwość podziwiania panoramy Poznania z najwyższego miejsca w okolicy.

Puszcza Zielonka to pagórki i doliny. Miejsce to upodobało sobie Polskie Towarzystwo Tatrzańskie (PTT), które wyznaczyło po niej szlaki turystyczne oraz postawiło krzyż upamiętniający datę śmierci Papieża Jana Pawła II - honorowego członka PTT. Jak widać na zdjęciach, byliśmy pod wrażeniem niezwykle ciekawych opowiadań pani Karoliny, po których każdy chciał mieć z nią zdjęcie.

Na koniec był też oczywiście poczęstunek: grill, wspaniała kiełbasa i przeróżne słodkie wypieki. Ponadto mieliśmy możliwość zbudowania 4 ptasich budek lęgowych oraz wykonania mydełek glicerynowych ozdobionych wewnątrz leśnymi owocami. Na zakończenie dużo radości sprawiło wspólne śpiewanie.

Zachwyceni pierwszym dniem złotej polskiej jesieni w niedalekiej Puszczy Zielonce wracaliśmy do domu dotlenieni, pełni wrażeń i z nowymi siłami do działania.

Jak można zobaczyć, najbardziej uroczyście ubranym był Maciej Borowczyk, który w imieniu całej wycieczki złożył życzenia imieninowe dzisiejszemu solenizantowi Tomkowi Szale oraz podziękował przewodniczce - pani Karolinie.

Wycieczka autokarowa została sfinansowana przez Tarnowskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych TARSON. Uczestniczyło w niej 50 osób.
Użyczenie Ośrodka przez Nadleśnictwo Łopuchówko oraz oprowadzanie było bezpłatne.